Johtaminen on palvelua

Olin opiskeluaikoina töissä palvelualalla: tienasin opintotuelle jatketta Ruokavarastossa ja Hesburgerissa. Sittemmin olen työskennellyt sosiaalialalla ja järjestöissä. Tänään tajusin, että oikeastaan olen palannut palvelualalle.

Johtaminen on työnteon mahdollistamista, on ollut johtoajatuksenani. Haluan toiminnanjohtajana järjestää niin hyvät fyysiset ja psyykkiset olosuhteet, että jokainen voi tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Huolehdin, että tavoite on selvä ja että strategisia linjauksia noudatetaan. Innostan, motivoin ja kannustan parhaani mukaan, neuvon ja tuen tarvittaessa. Toivon onnistuneeni näissä vilpittömissä pyrkimyksissäni edes jossain määrin.

Tänään tajusin, että minun on otettava niin ajattelussani kuin käytännön toimissani iso askel eteenpäin. Ahaa-elämyksestä kuuluu kiitos Ari Rämölle ja Työ Terveys Turvallisuus -lehden artikkelille.

Mistäkö on kyse? No palvelemisesta! Ennen ajateltiin, että alaisten tehtävä on palvella johtajaa. Johtaja sai loistaa, kun alaiset hoitivat kaikki työt. Nyt asia on kääntynyt toisin päin. ”Johtaminen on toisten palvelua”, sanoo Ari Rämö. ”Koko ajatus alaisista joutaa historiaan. Tiimin ihmiset ovat johtamisen asiakkaita.”

Kerrassaan innostava ajatus! Johtaja on olemassa alaisiaan varten. Tämä edellyttää niin asiakaspalvelijalta (johtajalta) kuin asiakkailtakin (työntekijät) uutta ajattelutapaa.

Johtajan on opittava on opittava delegoimaan ja organisoimaan työtehtäviä ja -kokonaisuuksia järkevästi ja selkeästi.  Johtajalta vaaditaan aikaa johtaa: pitää olla käytettävissä, eikä ahnehtia substanssiasioita. Pitää olla aikaa palvella.

Työntekijöiltä (toki myös johtajalta) edellytetään avoimuutta ja luottamusta. Kun johtaja kysyy miten työt hoituvat tai tarvitsetko apua, tarkoitus ei ole kytätä tai epäillä, vaan vilpittömästi auttaa ja varmistaa töiden sujuminen. Tarvitaan vastavuoroisuutta: apua on osattava pyytää ja myös ottaa vastaan. Kyllä minä pärjään – vaikka hampaat irvessä -asenne joutaa jo unholaan.

Nämä ovat innostuneet alkufiilikseni. Jään vielä pohtimaan tätä uutta ajattelutapaa. Ehkäpä raportoin mihin tulokseen olen tullut. Ehkäpä uskaltaudun jopa kokeilemaan: Kuinka voin auttaa?

Ps. Yllä linkittämäni Susanna Kaajan kirjoittama artikkeli on mitä mainioin kiteytys johtamisesta ja johtajuudesta. Mielenkiintoiselta vaikuttaa myös artikkelissa mainittu Työterveyslaitoksen #pomohautomo. Esimies (etenkin aloitteleva) tarvitsee tukea ja verkostoitumista, hienoa, jos pomohautomo voi auttaa tässä.

Advertisements

Tietoja Anne Lindfors (@anne_lindfors)

Järjestötoimija ja maailmanparantaja. Asuu Tampereella. Toiminnanjohtajana Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä. www.pelastamaailma.wordpress.com
Kategoria(t): Johtaminen Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Johtaminen on palvelua

  1. Sonja sanoo:

    Koripallomaajoukkueen päävalmentaja Dettman on korostanut samaa. Urheilijan pitää olla valmennuksen keskiössä ja valmentajan tehtävä on auttaa jokaista yksilöä joukkueessa.

    • Kiitos Sonja kommentista! Valmentajalla on tuossa kuviossa merkittävä rooli: hän huolehtii paitsi jokaisen pelaajan hyvinvoinnista ja kehittymisestä, myös joukkueesta kokonaisuutena. Hyviltä urheiluvalmentajilta voisi varmasti ammentaa enemmänkin johtajuusoppia työelämän puolelle.

  2. Näinhän se juuri on – palvelutehtävistä suurin = johtaminen. Vaatii paljon osaamista, kokemusta, harjaantumista ja viisautta ja – ikävä kyllä: harva ihan oikeasti tähän kykenee…

  3. Paluuviite: Johtajuus – Kirkas suunta ja ihmisten voima | Pelasta maailma

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s