Sosiaalinen sosiaalinen media

RAnta

Ei, otsikossa ei ole virhettä, vaan tämä kirjoitus käsittelee sosiaalisen median sosiaalisuutta. Välillä nimittäin tuntuu, että some ymmärretään erityisesti organisaatiokäytössä sisällöntuotannon ja -jakamisen yksikanavaiseksi välineeksi ja sosiaalisuus unohtuu kokonaan.

Järjestöristeily M/S SOSTElla keskusteltiin Vaikuttavasta someyhteisöstä. Yleisöpuheenvuoron esitti Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen.  Hän listasi monia somen etuja. Yksi niistä oli mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin. Hän kertoi, miten on somessa tutustunut uusiin ihmisiin ja tavannut sitten myöhemmin heidät livenä.

Aina puhutaan, että nettikanssakäyminen on jotenkin pinnallisempaa, eikä se korvaa kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta. Markun puheenvuoro herätti huomaamaan, että some ja live eivät ole erillisiä vuorovaikutuksen muotoja, ennemminkin toisiaan täydentäviä.

M/S SOSTElla tapasin ensimmäisen kerran monia some-kavereita (valitettavan moni jäi vielä tapaamatta). Kaikki näyttivät erilaisilta, kuin olin profiilikuvan ja viestintätyylin perusteella kuvitellut. Alkuhämmennyksen jälkeen juttu kuitenkin  jatkui kuin vanhoilla tutuilla.

Uusiin ihmisiin tutustuminen ja small talk eivät tunnu meille suomalaisille aina kovin luontevilta. Mitä jos yhteistä säveltä ei löydykään? Some-tuttujen kanssa ei tarvitse lähteä alusta, vaan keskustelu on jo aloitettu. Some-aktiivisuuden ansiosta tietää, mikä toista kiinnostaa. Somessa uskaltaa aloittaa keskustelun myös sellaisen henkilön kanssa, johon ei ehkä muuten uskaltaisi tai tohtisi tutustua.

Mutta mitä se sosiaalisuus sitten oikein on? ”Sosiaalisuus on ihmisen tarve olla muiden ihmisten kanssa. Parempi sana olisi seurallisuus. ”, määrittelee Liisa Keltinkangas-Järvinen.

Kannustan osallistumaan kanssakäymiseen somessa. Onhan sisältöjen jakaminen ja muiden seuraaminenkin ihan jees, mutta sosiaalisen median sosiaalisuus – vai pitäisikö sanoa seurallisuus – kannattaa hyödyntää. Se ei nimittäin rajoitu vain someen, vaan voi tuoda mukanaan oikeita ystäviä ja ties mitä yhteistyökuvioita.

Ps. Jotta somen sosiaalisuus toteutuisi, pitää somessa olla läsnä omana persoonana.  Homma ei oikein organisaatioprofiililla toimi: Twitterissä eivät tutustuneet Kuurojen Liitto ja Simpukka, vaan Markku ja Anne.

 

Mainokset

Tietoja Anne Lindfors (@anne_lindfors)

Järjestötoimija ja maailmanparantaja. Asuu Tampereella. Toiminnanjohtajana Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä. www.pelastamaailma.wordpress.com
Kategoria(t): Some, Työelämä Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s